Mobiilisovellus yritykselle - hyödyt ja vinkit hankintaan

Kun nykypäivänä yhä useammat ihmiset käyttävät älypuhelimiaan päivittäisissä toimissaan, on yrityksille tärkeää pysyä ajan tasalla ja tarjota asiakkailleen entistäkin parempaa palvelua. Yksi tehokas tapa tavoittaa ja sitouttaa asiakaskuntaa on kehittää oma mobiilisovellus yritykselle.

Tässä artikkelissa käsittelemme, mitä mobiilisovellus oikeastaan tarkoittaa, mitä hyötyä sovelluksesta on yritykselle sekä mitä sen kehityksessä ja hankinnassa kannattaa ottaa huomioon.

Alla vielä nopea listaus näistä seikoista, joita käsittelemme artikkelissa:

  1. Mitä tarkoittaa mobiilisovellus?

  2. Mobiilisovelluksen hyödyt

  3. Mobiilisovelluksen hankinta yritykselle

  4. Mobiilisovelluksen hankkijan checklist

Mitä tarkoittaa mobiilisovellus?

Mobiilisovellus (tai äppi) tarkoittaa ohjelmistoa, joka on suunniteltu toimimaan mobiililaitteilla, kuten esimerkiksi älypuhelimilla ja tableteilla. Mobiilisovellukset ovat useimmiten ladattavissa käyttäjien omaan tai yrityksen älypuhelimeen Google Play - tai App Store -sovelluskaupoista.

Mobiilisovellukset tarjoavat käyttäjille monenlaisia toimintoja. Esimerkkejä ovat viestintäsovellukset, kuten WhatsApp tai Facebook Messenger, pelisovellukset, kuten Angry Birds tai Pokémon Go, ja hyötysovellukset, kuten kalenterit, sähköpostiohjelmat ja karttapalvelut.

Mobiilisovellukset voivat myös hyödyntää laitteen ominaisuuksia, kuten kameraa, GPS-paikannusta ja antureita, tarjotakseen käyttäjille lisätoimintoja ja parempaa käyttökokemusta.

Yritysten tarpeisiin toteutettuja mobiilisovelluksia ovat esimerkiksi erilaiset kanta-asiakkuusjärjestelmät ja dokumentointia helpottavat ohjelmat.

 

Mobiilisovelluksen hyödyt

Mobiilisovelluksista saatavat hyödyt vaihtelevat todella paljon riippuen sovelluksen käyttötarkoituksesta ja kohderyhmästä. Tässä kuitenkin muutamia yleisiä hyötyjä.

Myyntimahdollisuuksien lisääntyminen

Sovelluksen kautta yritys voi myydä tuotteita ja palveluja asiakkailleen. Sovelluksen kautta ostaminen voi olla asiakkaalle mutkattomampaa, koska sovellus voi tarjota mahdollisuuden käytön personointiin mm. omien suosikkien tallentamisella ja tarjousten räätälöinnillä. Esimerkiksi ruokasovellus Wolt mahdollistaa aiempien suosikkitilausten uudelleentilaamisen muutamalla painalluksella.

Myös maksutapojen tallentaminen ja helpoimmillaan vain pari klikkausta vaativat ostokset mahdollistavat käyttäjille helpon ostamisen, joka puolestaan tekee yritykselle lisää myyntiä, kun myynnin esteet ovat minimoitu.

Tehokas ja suora markkinointikanava

Mobiilisovellus avaa ovia myös uusille markkinointikanaville. Push-ilmoitukset ja muut viestintäominaisuudet mahdollistavat suoran yhteydenpidon asiakkaisiin ja auttavat tiedottamaan tarjouksista ja uutisista tehokkaasti. Mobiilisovellukset tarjoavat oivan viestintäkanavan myös yritysten sisäiseen käyttöön, mikäli työntekijöille ja muille sidosryhmille halutaan viestiä tehokkaasti.

Älypuhelimen ominaisuudet valjastettuna käyttöön

Push-ilmoitukset mahdollistavat suoran tavan kommunikoida ja viestiä asiakkaiden tai sen käyttäjien kanssa. Älypuhelimet kuitenkin pitävät sisällään paljon erilaisia teknisiä komponentteja, joita hyödyntämällä voidaan mahdollistaa edistyneidenkin mobiilisovellusten luonti.

Esimerkiksi puhelimen kameraa voidaan hyödyntää kuvamateriaalien ottamiseen ja tallentamiseen sovellukseen, jos esimerkiksi yritys tarvitsee tällaista taltiointia. Sähköskoottereita vuokraavat yritykset hyödyntävät sovelluksissaan skootterin vuokrauksen päättyessä ajopelin kuvaamisen sen kunnon ja oikeaoppisen parkkeeraamisen osalta.

Jotkut yritykset voivat kaivata sovellusta reaaliaikaiseen paikannukseen, esimerkiksi erilaisten lähetysten osalta, jonka takia GPS-paikannusta voidaan tarvita olennaisena osana mobiilisovellusta.

Mahdollisuus suorittaa toimia myös tilassa, jossa ei ole verkkoa

Verrattuna verkkosovelluksiin tai verkkosivuihin, mahdollistavat mobiilisovellukset tavan tehdä toimenpiteitä myös verkottomassa tilassa. Toki monet mobiilisovellukset tarvitsevat myös verkkoa toimiakseen suurelta osin, mutta tietyt sovellukset, kuten suoratoistopalvelut mahdollistavat tv-sarjojen ja elokuvien katselun myös offline-tilassa.

Digitaalisen transformaation edistäminen

Mobiilisovellus voi olla avainasemassa yrityksen digitaalisen transformaation edistämisessä. Sovellusten kehittäminen asiakkaille sekä yrityksen sisäiseen käyttöön auttaa saamaan paremmin tietoa toiminnasta sekä ongelmakohdista ja voidaan vähentää esimerkiksi hiljaisen tiedon vaikutusta.

Mobiilisovellukset tarjoavat myös arvokasta tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä, ostohistoriasta ja mieltymyksistä. Tämä tieto on erittäin hyödyllistä markkinointistrategioiden suunnittelussa ja tuotekehityksessä. Digitaalisten polkujen mitattavuus auttaa yritystä tekemään tulevaisuudessa parempia liiketoimintapäätöksiä.

Mobiilisovelluksen hankinta yritykselle

Mobiilisovelluksen hankinta voi olla avain menestyksekkääseen liiketoimintaan nykypäivän digitaalisessa maailmassa. Menestyvän ja toimivan sovelluksen toteutus riippuu useista tekijöistä, kuten liiketoimintatarpeista, kohdeyleisöstä ja budjetista.

Ennen päätöstä on tärkeää tehdä perusteellinen selvitys saatavilla olevista vaihtoehdoista, toteutuksen suorittavasta kumppanista ja varmistaa, että valittu sovellus tukee liiketoiminnan tavoitteita.

Olemme listanneet alle kuusi erilaista asiaa, jotka olisi syytä ottaa erityisesti huomioon, jos mobiilisovelluksen kehitys yritykselle kiinnostaa:

1. Määritä mobiilisovelluksen tavoitteet ja kohderyhmä

Ennen sovelluksen kehittämistä on tärkeää määritellä selkeät tavoitteet ja kohderyhmä.

Miksi haluat luoda mobiilisovelluksen?

Onko tarkoituksena parantaa asiakaskokemusta, tarjota helppokäyttöinen ostoalusta uusien tulovirtojen lisäämiseksi tai lisätä asiakasuskollisuutta?

Tavoitteiden määrittäminen on tärkeää, jotta mobiilisovelluksen kehittämisessä osataan priorisoida kaikista tärkeimmät toiminnot ja projekti saadaan rajattua käyttötarkoitukseen järkevästi.

Muista määrittää myös kohderyhmäsi, jotta voit räätälöidä sovelluksen juuri heidän tarpeisiinsa. Kohderyhmän määrittämisellä varmistetaan, että mobiilisovelluksen käyttökokemus on loppukäyttäjille miellyttävä ja vastaa heidän tarpeitaan.

2. Listaa mobiilisovelluksen tarvittavat ominaisuudet

Mobiilisovelluksia on mahdollista toteuttaa teknisesti erilaisina kokonaisuuksina - selainpohjaisina verkkosovelluksina tai suoraan Android- tai iOS-laitteiden käyttöjärjestelmien mukaan kehitettyinä natiivisovelluksina. Se kumpi näistä kahdesta sovellustyypistä kannattaa valita, määrittyy sovelluksen tarpeiden ja ominaisuuksien mukaan.

Jos sovelluksen tulee hyödyntää älypuhelimen kameraa tai kasvojentunnistusta, on natiivisovellus tällöin oikea valinta, koska verkkosovellus ei kykene tarjoamaan tukea näihin ominaisuuksiin. Listaamalla siis mobiilisovelluksen tarvittavat ominaisuudet, pystyt jo määrittämään sovelluksesi vaadittavaa toteutustapaa ja näin tarvittavaa budjettia jo hyvinkin pitkälle.

Olemme vertailleet yllä mainittuja sovellustyyppejä tarkemmin artikkelissamme Natiivisovellus vai verkkosovellus -vertailu.

3. Valitse kokenut ohjelmistokehityksen kumppani mobiilisovelluksen toteutukseen

Kun olet hankkimassa mobiilisovellusta yrityksellesi, niin kannattaa kumppaniksi valita kokenut mobiilisovellusten kehittämisen asiantuntija. Ohjelmistokehityksen asiantuntija osaa tuoda esille asioita mobiilisovelluksen kehityksestä, mitä et ole itse osannut vielä miettiä. Ulkoistettu toimija osaa myös antaa selkeämmän budjettiarvion ohjelmistokehityksen hinnasta sekä varmistaa projektin sujuvan etenemisen ensimmäisestä tapaamisesta lähtien, aina valmiiksi ja toimivaksi tuotteeksi asti.

Kun vertailet ohjelmistokehitystä varten potentiaalisia ohjelmistoyrityksiä, tutki heidän aiempia projektejaan ja varmista, että heillä on vankka kokemus ja näyttöjä onnistuneista sovelluksista. Varmista, että kumppanilla on myös tarvittava osaaminen ja pätevyys käyttää nykyaikaisia teknologioita ja kehitystyökaluja. Tämä auttaa varmistamaan, että sovelluksesi kehitetään tehokkaasti ja laadukkaasti.

Kiinnitä huomiota kumppanin kommunikaatio- ja yhteistyötaitoihin. Hyvä yhteistyö on avain onnistuneeseen projektiin. Etsi kumppani, joka on valmis kuuntelemaan tarpeitasi, tarjoamaan ammattitaitoista neuvontaa ja pitämään sinut ajan tasalla projektin etenemisestä. Selkeä ja avoin kommunikaatio auttaa välttämään väärinkäsityksiä ja varmistaa, että sovelluksesi kehittyy haluamaasi suuntaan.

Valitessasi oikean ohjelmistokehityksen kumppanin mobiilisovelluksen toteutukseen, sijoitat yrityksesi menestykseen ja varmistat, että sovelluksesi vastaa asiakkaiden tarpeita ja odotuksia.

Lue lisää: https://www.haltu.fi/blogi/ohjelmistoyritys-valinta

4. Tee mobiilisovelluksen käyttöliittymäsuunnittelu ja UX-suunnittelu huolella

Muista, että käyttöliittymäsuunnittelu sekä UX-suunnittelu (käyttökokemus) ovat erittäin keskeisiä osia onnistuneen mobiilisovelluksen kehityksessä. Kannattaa siis varmistaa, että näihin käytetään aikaa ja vaivaa ennen kuin siirrytään varsinaiseen ohjelmointiin.

Mobiilisovelluksen käyttöliittymän tulisi olla helppokäyttöinen, houkutteleva ja intuitiivinen.

Mobiilisovelluksen miellyttävä käyttökokemus on erittäin tärkeää, jotta loppukäyttäjät haluavat käyttää sovellusta aina uudestaan ja uudestaan. Näin varmistat, että mobiilisovelluksesta saadaan mahdollisimman paljon hyötyä.

Käyttökokemukseen liittyvien suunnitteluvaiheiden kiirehtiminen tai huomiotta jättäminen voi tehdä mobiilisovelluksen hankinnasta kalliin kuluerän, jonka lopputuloksena on sovellus, jota kukaan ei käytä. Tämä kannattaa ottaa huomioon myös mobiilisovelluksen kehitysbudjetissa, että suunnitteluun käytetään selkeästi aikaa ja vaivaa.

5. Varmista mobiilisovelluksen suorituskyky ja turvallisuus

Mobiilikäyttäjät odottavat sovellukselta nopeaa ja sujuvaa toimintaa. Varmista, että sovelluksesi latautuu nopeasti ja toimii saumattomasti eri laitteilla ja käyttöjärjestelmissä.

Nopean ja sujuvan käytön lisäksi käyttäjät odottavat myös, että mobiilisovellusta on turvallinen käyttää. Varmista siis, että sovelluksen kehityksessä kiinnitetään huomiota turvallisuuteen ja käyttäjän tiedot suojataan asianmukaisesti. Vahvat salausprotokollat, tietosuoja-aukkojen minimoinnit ja järkevät käytänteet tietojen käsittelyyn ovat tärkeässä roolissa nykypäivän mobiilisovelluksissa.

6. Pidä mobiilisovelluksesi ajan tasalla ja kerää asiakaspalautetta

Mobiilisovelluksen kehitys ei suinkaan pääty sen julkaisuun. Sovellus tulee pitää ajan tasalla säännöllisillä päivityksillä, jotka korjaavat virheitä, lisäävät ominaisuuksia ja parantavat suorituskykyä sekä turvallisuutta.

Varmista siis jo mobiilisovellusta hankkiessa, kuinka sovellusta tullaan ylläpitämään sekä tarvittaessa jatkokehittämään.

Samalla voi jo miettiä, kuinka asiakaspalautetta sovelluksen käytöstä tullaan keräämään. Asiakaspalautteen avulla voit saada uusia ideoita uusien ominaisuuksien lisäämisestä sovellukseen, jos käyttäjät itse kokevat tietyt ominaisuudet tarpeellisiksi ja antavat tästä sinulle palautetta.

Yhteenveto

Yritykselle oman mobiilisovelluksen kehittäminen voi tarjota lukuisia etuja, kuten paremman asiakaskokemuksen, lisääntyneen asiakasuskollisuuden ja uusia myynnin mahdollisuuksia.

Sovellus tulee kuitenkin suunnitella ja kehittää huolellisesti ottaen huomioon edellä mainitut seikat. Onnistunut mobiilisovellus voi olla merkittävä kilpailuetu, joka auttaa yritystäsi erottumaan markkinoilla.

Mobiilisovelluksen hankkijan checklist

  1. Määritä mobiilisovelluksen tavoitteet

  2. Valitse kohderyhmä kenelle mobiilisovellus on tarkoitettu

  3. Listaa sovelluksen tärkeimmät ominaisuudet

  4. Ota kokenut ohjelmistokehityksen kumppani mobiilisovelluksen kehitykseen

  5. Älä tingi käyttöliittymä- ja UX-suunnittelusta

  6. Varmista, että mobiilisovelluksella on puitteet toimia tehokkaasti

  7. Huolehdi, että mobiilisovelluksen turvallisuuteen kiinnitetään huomiota

  8. Päätä mobiilisovelluksen ylläpidosta jo sovellusta hankkiessa

Oletko kiinnostunut oman mobiilisovelluksen toteuttamisesta? Ota meihin yhteyttä alla olevilla yhteystiedoilla tai vaihtoehtoisesti sivujemme kautta Ota yhteyttä-sivulta.

Mikki Aalto-Ylevä, toimitusjohtaja,
+358-40-8698887
mikki.aalto-yleva@haltu.fi